Wegwijs met 'Work in NL'

Wegwijs met 'Work in NL'

Hoe vind je als internationale medewerker de weg? Er is voor internationale medewerkers veel informatie beschikbaar als het gaat om het wonen, werken of leven in Nederland. Toch vindt deze doelgroep niet gemakkelijk het antwoord op hun vragen. Het bereiken van deze groep vraagt om duidelijke communicatie, in de eigen taal én op het juiste moment. SWZ heeft het initiatief genomen tot een website Work in NL waar deze doelgroep veel informatie kan vinden.

Om het voor de doelgroep internationale werknemers makkelijker te maken informatie in te winnen heeft het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) het voortouw genomen en de landelijke website workinnl.nl ontwikkeld. Deze website workinnl.nl, gecombineerd met WorkinNL (WIN)-punten verspreid over het land spelen een belangrijke rol in het bereiken en informeren van internationale werknemers. Martin Slaats, projectleider Work in NL bij het ministerie neemt ons mee langs de laatste ontwikkelingen.

SZW heeft de website WorkinNL ontwikkeld en zet nu in op face to face contact met internationale medewerkers in Nederland. In Noord-Brabant is de ontwikkeling van fysieke WIN-punten vorig jaar al gestart. Deze punten bieden meertalige informatie, advies, een meldpunt, diensten en (sociale) activiteiten voor internationale medewerkers en hun werkgevers. De punten bevinden zich op praktische locaties, denk aan: een RNI-balie in het gemeentehuis, bibliotheek, werkcentrum of in een sociaal welzijnscentrum. Martin vertelt: “De ervaring leert dat een WIN-punt naast een RNI-balie laagdrempelig is. Internationale medewerkers die zich inschrijven lopen makkelijk met een vraag binnen. Het sociaal welzijnscentrum kan daarentegen juist weer de tijd nemen om verder te vragen en te zoeken naar de vraag achter de vraag.”

Lees hier verder

Bron: Glastuinbouw Nederland

Deel artikel