'Elk product volledig transparant maken'
Geplaatst op 29 september 2022
Met een omzet van 800 miljoen per jaar, ruim 2.400 collega's wereldwijd en activiteiten in 82 landen is FM Group een toonaangevende speler binnen de internationale sierteelthandel. De inkoopdiensten voor bloemen, planten en accessoires worden centraal geregisseerd, evenals alle logistieke verwerkingsmogelijkheden. Al sinds 2013 is duurzaamheid een thema binnen het handelshuis, geeft Nancy van Kleef aan. Ze is binnen de directie verantwoordelijk voor duurzaamheid, marketing en retail. "In de beginjaren was het heel onduidelijk wat duurzaamheid precies moest betekenen voor de sector. We wisten wel dat het belangrijk was, maar niet hoe we dat handen en voeten moesten geven. Dat heeft een paar jaar geprutteld, zogezegd, tot het in 2016 steeds serieuzere vormen ging aannemen. In 2017 leidde dat ertoe dat we voor het eerst een strategisch beleid voor duurzaamheid kregen."
Verschuiving naar footprint
Met een fulltime team richt FM Group zich sindsdien op duurzaamheid, geeft Van Kleef aan. En de urgentie van dit thema wordt alleen maar groter, meent zij. "Duurzaamheid is een 'license om te mogen verkopen'. Het is een belangrijk criterium voor goed ondernemerschap geworden en dan is het ook goed om te weten wat je precies op dat vlak doet en hoe je ervoor staat." Hoewel het Floriculture Sustainability Initiative (FSI) op dit moment nog de norm is, vindt er volgens Van Kleef een verschuiving plaats naar footprinting. "We laten onze eigen footprint al sinds 2020 berekenen, maar we weten ook dat de productfootprint er aan zit te komen. Het wachten is tot de Europese Commissie een klap geeft op het definitief vaststellen van de lat. Maar de behoefte aan een volledig transparante footprint van elk product dat je levert, groeit snel en daar willen wij ook in meegaan."
Greenhouse Marketeers helpt FM Group bij het berekenen van de footprint. "We bekijken nu samen hoe we naast de companyfootprint ook de hele keten inzichtelijk kunnen maken en daar ook telers en leveranciers bij kunnen betrekken. Het meetinstrument dat Greenhouse Marketeers biedt, is daarbij erg belangrijk. Zelf hebben wij dergelijke tools niet in huis. Omdat Greenhouse Marketeers bovendien focust op het door ontwikkelen van die tools en processen, trekken wij graag samen met hen op om bij de koplopers te blijven horen." Daarbij kijkt FM Group overigens eerst naar reductie van de CO2-uitstoot voordat het bedrijf gaat compenseren. "Op basis van de inzichten die de berekeningen ons verschaffen, kunnen we bepalen waar verbetering mogelijk is binnen de eigen organisatie, maar straks ook extern bij telers en leveranciers. Vervolgens zullen we zoeken naar de juiste balans tussen reduceren en compenseren."
Onderdeel van KPI's
Van Kleef geeft aan dat FM Group zowel extern als intern druk bezig is om mensen bewust te maken van duurzaamheid en hen daarover te informeren. "We vertellen de collega's wat we doen, waarom we dat doen en wat zij er zelf aan kunnen doen. Zo laten we duurzaamheid ook onderdeel zijn van de KPI's die mensen hebben. Bijvoorbeeld door inkopers een bepaald percentage duurzaam te laten inkopen. Binnen je eigen organisatie kun je dat direct beďnvloeden. Bij klanten is dat lastiger. Extern hebben we daarom met Circles.FM een speciaal platform opgericht, waar we informatie verzamelen die relevant is voor partijen in de sierteeltketen."
Natuurlijk wordt ook binnen FM Group de discussie gevoerd wat al die inspanningen nu eigenlijk opleveren, geeft Van Kleef aan. "Want waarom moeten wij daar zoveel tijd in steken terwijl dat bij veel andere bedrijven nog niet relevant is? Maar wij zijn ervan overtuigd dat duurzaamheid het bestaansrecht voor de toekomst mede zal bepalen. Die intrinsieke motivatie zorgt ervoor dat we blijven investeren in duurzaamheid."
Tussentijdse stip aan horizon
Het doel van FM Group is om in 2025 CO2-neutraal te zijn. "Ik zie dat als een tussentijdse stip aan de horizon, want een eindpunt heb je op dit gebied nooit. Daarnaast vind ik dat wij zoveel mogelijk mensen duurzame producten moeten kunnen aanbieden en moeten kunnen informeren over de beste standaard op dit moment. Hoe ver we daarin zijn? Dat vind ik lastig om te bepalen. Het begint bij het inzichtelijk maken van je eigen bedrijfsvoering, wat we doen door middel van de footprintberekeningen. In vergelijking met 2020 hebben we in een jaar tijd al flinke stappen gezet. We gaan dus de goede kant op, maar tegelijkertijd zijn we er nog niet."
Bron: Goedemorgen
Meer nieuws