Vier de Lente!
Geplaatst op 19 februari 2025

Het zijn uitdagende tijden voor Nederlandse bloemisten. Door kostenstijging wordt het steeds moelijker het bedrijf financieel gezond en rendabel te houden. Reden voor de initiatiefnemers om een congres te organiseren rond de vraag hoe bloemisten hun verdienmodel kunnen verbeteren. Interessante sprekers laten vanuit verschillende invalshoeken hun licht schijnen over dit thema.
Sprekers
Daniël Pinkse (Royal FloraHolland) vertelt over ‘de slimme kassa’. Hij laat zien dat een kassa meer is dan een koppeling met de boekhouding. Een goed ingeregelde kassa geeft inzicht, stimuleert medewerkers om het morgen beter te doen dan vandaag en leidt tot meer verkoop van bloemen en planten. Ontwikkelaar Albert Haveman laat zien hoe de bloemist direct met Floral Profit aan de slag kan. Constante schommelingen in inkoopprijzen maken het voor bloemisten een uitdaging om grip te houden op hun marge. Floral Profit is een nieuwe app waarmee je snel en professioneel je prijslijst samenstelt. Sturen op marge, in plaats van hoofdrekenen of op je gevoel. Namens Paardekooper legt Tessa Blanken (Bloom beej Tess, Venlo) een kwestie voor aan de congresdeelnemers: mag een bloemist voor een mooie verpakking iets extra’s rekenen? Wat levert het op en hoe zullen klanten erop reageren?
Na de pauze neemt Chris Martens de aanwezigen mee op de duurzaamheidsreis van Smithers-Oasis, waarbij innovatie en milieubewustzijn hand in hand gaan. Voorlopig hoogtepunt hierin is het onlangs op IPM Essen geïntroduceerde plantaardig steekschuim OASIS Renewal Floral Foam. Dit product heeft de hoogste OK biobased certificering van TÜV Austria ontvangen. Bram Rijkers (VBW) geeft toelichting op een bijzondere geste: VBW geeft haar leden in 2025 hun contributie terug in de vorm van een persoonlijk ondernemersbudget. Het bedrag kan worden besteed aan diensten van VBW en partners zoals een training, een bedrijfsanalyse of software. Met haar bedrijf de Business Blijmakers heeft Chantal Riedeman de afgelopen vijftien jaar zo´n 250 bedrijven helpen groeien. Als slotspreekster legt zij legt bloemisten de prikkelende vraag voor of zij wel genoeg ‘flirten’ met hun klanten. Haar motto is dat klanten altijd op één moeten staan, want blije klanten leiden tot meer omzet en loyaliteit. In een interactieve sessie geeft zij nuttige tips voor het creëren van een optimale klantbeleving.
Workshops en stands
Vanaf 18.30 uur worden in Groothandelscentrum Plantion workshops gegeven door onder meer Double Quality Counseling (rendementsverbetering), Paardekooper (verpakkingen) en Smithers-Oasis (duurzame steekschuimproducten). Op het plein staan stands van DQC, FloraNL, Floral Profit, Floral Academy, TICA, Bloem en Blad en DC Automatisering. De vendingmachine Bloem-O-Maat wordt ook gedemonstreerd en in samenwerking met Anthurium Info wordt een presentatieruimte met de groene trends van 2025 ingericht. Inkopen is tot 21.30 uur mogelijk bij TICA, Buurman Planten, GM Bloemen, Zalam en Dillewijn Alflora.
Deelnemen
Deelname aan Vier de Lente bij Plantion in Ede op 18 maart is gratis voor vakgenoten. Aanmelding voor het middaggedeelte (congres) is verplicht via www.vbw.nu/lente.
Meer nieuws