Studenten realiseren doorbraak in Hyperloop

Studenten realiseren doorbraak in Hyperloop

Het studententeam Delft Hyperloop heeft als eerste ter wereld een lane switch (baanwissel) toegevoegd aan de Hyperloop en deze gedemonstreerd. Dankzij deze innovatie is het mogelijk om de pod - de zwevende capsule waarin de passagiers zitten - een afslag te laten nemen naar een andere baan. Hierdoor komt de realisatie dichtbij: in 2030 zijn de eerste testen op volledige schaal met passagiers. “Met de Hyperloop ben je binnen 30 minuten in Parijs vanuit Amsterdam”, aldus Cem Celikbas, team captain van Delft Hyperloop.

Om de effectieve baanwissel te realiseren, is nagedacht over allerlei onderdelen. Celikbas: “Denk aan de balans van krachten die op het voertuig inwerken. Het is van belang om goed uit te denken hoe krachtig de magneten aan de linker- en rechterkant van de pod moeten zijn om de pod op de juiste manier te sturen.” Hierbij wordt effectief gebruikgemaakt van de centrifugale kracht, aangezien het binnen de lane switch niet mogelijk is om met magneten aan de baan te trekken door het ontbreken van een balk.
 
Zwevend vooruit dankzij magneten
De Hyperloop komt in beweging door magnetische voorstuwing, wat volledig elektrisch werkt. De pod “zweeft” door een vacuümbuis, waardoor er geen lucht- en rolweerstand is. De combinatie van magnetische voorstuwing en geen weerstand, zorgt ervoor dat de pod met een snelheid van 1000 kilometer per uur - met minimaal energieverbruik - door de vacuümbuis kan gaan. Deze buis kan zowel boven- als ondergronds gebouwd worden. Celikbas omschrijft de Hyperloop als “een transportmiddel met de snelheid van een vliegtuig en het comfort van een trein”. Ook zijn er geen fossiele brandstoffen nodig voor de magnetische voortstuwing van de Hyperloopcabine, waardoor het transportmiddel duurzaam is.
 
Baanwissel noodzakelijk voor realisatie
De innovatie van dit jaar - de lane switch - is cruciaal voor de implementatie van de Hyperloop. Zonder deze baanwissel is het niet mogelijk om een Hyperlooptraject in Europa aan te leggen. Het studententeam is het eerste team ter wereld dat de lane switch implementeert en deze demonstreert op een testbaan van 42 meter.  
 
Jarenlang innoveren
De afgelopen jaren zijn verschillende Hyperloopteams van de TU Delft bezig geweest met het doorontwikkelen van de Hyperloop. Zo heeft de lichting uit 2023 een motor ontwikkeld om de pod te laten zweven. Karel van Dalen, universitair hoofddocent Dynamica van Constructies aan de TU Delft, is positief over het feit dat studenten zo actief bezig zijn met de doorontwikkeling van de Hyperloop. “Er bestaan twijfels over de haalbaarheid van “groene” luchtvaart. Daarom ben ik blij dat de studenten aan het alternatief hiervan werken.”

De Hyperloop is een transportmiddel dat de snelheid van een vliegtuig combineert met het comfort van een trein. Doordat de capsule - ook wel een pod genoemd - door een vacuümbuis zweeft, is er geen lucht- en rolweerstand en kan de pod tot wel 1000 km/h reizen. Door magnetische voortstuwing, wat volledig elektrisch werkt, worden ook geen fossiele brandstoffen uitgestoten. Het Delft Hyperloopteam bestaat uit 39 studenten die allemaal een tussenjaar hebben genomen op de TU Delft om de Hyperloop verder te innoveren. Er werkt dus elk jaar een andere lichting studenten aan de Hyperloop. Op 11 juni presenteert het studententeam een prototype van het volledig zwevende transportmiddel. Dit gebeurt op hun werkplaats in de ‘Dream Hall’, gelegen op de campus van de TU Delft.

Het studententeam reist in juli af naar Zürich voor de European Hyperloop Week 2024. Daar gaan de studenten de strijd aan met meer dan twintig andere internationale Hyperloopteams. Het team heeft hier als doel om, net als voorgaande jaren, te laten zien dat Delft de koploper is op het gebied van Hyperlooptechnologie. Delft Hyperloop heeft de competitie in 2021 en 2022 gewonnen en is in 2023 tweede geworden.

Bron:

Deel artikel