Ab van Marrewijk verruilt Tomatoworld voor Afrika
Geplaatst op 21 oktober 2022
"De samenwerking met Hoogendoorn Growth Management en LetsGrow.com heeft Tomatoworld nieuw elan gegeven doordat we ons met sensoren en slimme apparatuur zijn gaan richten op het verzamelen van data. De proefstations zijn een beetje weggegaan, wij hebben een stuk van die taart overgenomen. Vóór corona ontvingen we ongeveerd 6.000 bezoekers per jaar, vooral ook veel mensen uit Azië. Dat is door corona helemaal weggevallen. Op dit moment komen er misschien 3.000 mensen per jaar langs, maar wel heel gericht en vaak in het kader van onderzoek. Wij hebben een open kas met tomaten, terwijl andere tomatenbedrijven al langere tijd afgesloten zijn vanwege het virus."
Van Marrewijk geeft aan veel te hebben geleerd in de afgelopen periode. "Ik heb persoonlijk ook grote stappen gemaakt, maar ik ben nu 65 en wil nog één keer flink uitpakken met andere dingen die ik nog wil doen in mijn leven. Daarom heb ik besloten om mijn werk bij Tomatoworld te beëindigen." De kennis die hij heeft zal echter niet verloren gaan voor de sector, geeft Van Marrewijk aan. "Ik blijf zeker aangesloten bij Greenco, dat is toch mijn kindje. Daarnaast ben ik gevraagd om in Afrika te komen adviseren, dat vind ik ook een uitdaging."
Luister hier het gesprek met Ab van Marrewijk terug: