'Kansen in China? De tijd begint te dringen'
Geplaatst op 04 december 2020
De meningen over China zijn verdeeld. Maar dat niemand nog, waar dan ook ter wereld, om China heen kan is wel duidelijk. Vanuit tuinbouwperspectief redenerend, is de voornaamste vraag dan: wat doe je? Duidelijk werd tijdens de uitzending dat een zeer groot aantal Nederlandse bedrijven die vraag de afgelopen twee decennia al beantwoord heeft en zeer actief is in China, veelal met eigen vestigingen.
Ook werd duidelijk dat wanneer je nog geen keuze gemaakt hebt, de tijd begint te dringen. Ook China gaat, mede ingegeven door Covid-19 en in lijn met vele andere landen, voor local for local. Meer productie van eigen bodem, minder import. In het geval van China hebben we het hier niet alleen over productie van kasgroenten en sierteeltgewassen, maar ook over de technische toelevering.
Tegelijkertijd neemt de interne markt enorme vormen aan. Consumenten kopen steeds meer sierteeltproducten voor in en om het huis en dat betekent in een land waar de middenklasse groeit met ongekende snelheid, dat de ontwikkelingen zich in sneltreinvaart opvolgen. Ketenverkorting, e-commerce en internetsales- en marketing spelen een steeds belangrijkere rol.
Qua groenteproductie is het verhaal meer bekend in Nederland. Grote projecten worden opgezet, ook al zijn de verhalen hierover totnutoe groter dan wat er in de realiteit gebouwd wordt. Het is zeker wel een voorbode van wat komen gaat.
Heb je de uitzending van Jungle Talks to China niet kunnen beluisteren? Dat kan alsnog via deze link.
Volgend jaar wil Jungle Talks graag een serie radioprogramma's maken over China. "Suggesties voor de invulling van een dergelijke serie, zijn natuurlijk meer dan welkom", laat Ed Smit weten. "Sowieso roepen we iedereen op die geluisterd heeft naar één of meerdere afleveringen van 'Jungle Talks to...' om ideeën met ons te delen, want in 2021 willen we samen met Paprika Tasty Radio en RVO graag doorgaan met radiomaken over de internationale tuinbouw!"
Bron: Goedemorgen
Meer nieuws