Fresco Flowers over piek: 'Communicatie is key'

Fresco Flowers over piek: 'Communicatie is key'

Er wacht dit jaar weer een uitdagende piekperiode bij Royal FloraHolland. Hoe gaan de aanvoerders hiermee om? Rico Telleman (32) van Fresco Flowers is al bekend met de piek vanaf zijn 15e. Hij sprong dan elk weekend en vakanties bij. Dit jaar verwacht Rico maar liefst 430 miljoen Keniaanse rozen via Royal FloraHolland in Aalsmeer te verkopen, een groei van 45 miljoen ten opzichte van vorig jaar.

Fresco Flowers is in 2005 opgericht door de vader van Rico en is een agentschap dat op dit moment 11 rozenkwekers uit Kenia vertegenwoordigt. 90 procent van alle rozen die via Fresco Flowers Nederland binnen komen worden verkocht via de klok in Aalsmeer. Toen hij 22 was heeft hij zich full time bij het bedrijf aangesloten: “Ik heb eerst nog gestudeerd, maar ik dacht ook: ik weet toch dat ik bij Fresco Flowers wil gaan werken.” Als operationeel manager is hij verantwoordelijk voor onder meer de planning, Aart Buizer (46) pakt voor Fresco Flowers het commerciële stuk op. Rozen worden in Kenia het hele jaar door geteeld, maar vanaf Kerst krijgt Fresco Flowers het al wat drukker. Hun piek start in februari, voor Valentijnsdag. Na Moederdag is de piek wel weer voorbij. Die piek creëert Fresco Flowers overigens voor een deel zelf, evenals de dalen. Aart: “April is nooit een sterke maand voor rozen, dus dan remmen we het een beetje af richting Kenia.”

Omgaan met de piek
Tijdens de piek moet er in korte tijd veel meer volume verwerkt worden, dat betekent bij Fresco Flowers meer mensen aan het werk en langere shifts. Belangrijk tijdens de piek zijn de vluchtcapaciteit vanuit Kenia, de capaciteit binnen dockservices Aalsmeer en de beschikbaarheid van voldoende koelcelruimte in Aalsmeer. Aart: “Communicatie is key. Het is belangrijk dat we met Royal FloraHolland alles tijdig communiceren en afstemmen. Meestal zo’n twee weken voor de piek begint, een maand van tevoren heeft niet zoveel zin. Zo is er een korte lijn met dockservices Aalsmeer en nauw contact met de veilingsmeesters. Vaak gaat dat over het aanvoerpatroon en wat zij kunnen verwachten. De piek is zeker een uitdaging, maar over het algemeen worden we altijd goed geholpen door de verschillende diensten van Royal FloraHolland.

Pieken doe je samen volgens Rico en Aart, want iedereen is nodig om het soepel te laten verlopen. Zeker op logistiek gebied en qua communicatie. Maar Fresco Flowers ziet de campagne ‘Pieken doe je samen’ wel echt los van hun eigen piek: “Er zijn onder andere bepaalde productgroepen die in de voorjaarsmaanden massaal voor de klok kiezen als bijvoorbeeld de directe markt stagneert en die veroorzaken een piek in zowel het veilproces als het logistieke proces. Royal FloraHolland durft dit probleem niet hard aan te pakken en heeft daarbij een logistiek probleem, wat resulteert in maatregelen zoals grover veilen en latere aflevertijden. Ik zou liever zien dat loyale klokaanbieders voorrang krijgen, en dat last minute klokaanbieders later moeten veilen.”

Bron: Royal FloraHolland

Deel artikel



Meest gelezen