Heliospectra nieuwe partner Tomatoworld

Heliospectra nieuwe partner Tomatoworld

Heliospectra AB, toonaangevend op het gebied van slimme LED-verlichtingstechnologie, gaat samenwerken met Tomatoworld, een fieldlab en kenniscentrum in de Nederlandse tuinbouwsector, om duurzame teeltpraktijken te bevorderen. Deze samenwerking benadrukt de toewijding van Heliospectra aan het bevorderen van de glastuinbouw en het aanpakken van mondiale voedseluitdagingen door middel van innovatieve oplossingen.

Tomatoworld, opgericht in 2008, toont de impact en waarde van de Nederlandse glastuinbouwsector. Als kenniscentrum en fieldlab voor data driven autonomous growing laat het zien hoe innovatie en technologie mondiale voedselproblemen kunnen aanpakken, en dient het als knooppunt voor branchegenoten, onderzoekers, beleidsmakers, studenten en internationale bezoekers.

Om de teeltefficiëntie en duurzaamheid te vergroten, gaat Tomatoworld op aanraden van Orance – Grow Light Architects haar verouderde HPS-belichtingssystemen vervangen door Heliospectra’s MITRA X LED-armaturen. Deze armaturen bieden verschillende wattages (325 tot 1500 watt) en efficiënte spectrumopties, waardoor een efficiëntie tot 3,8 μmol/J wordt bereikt. Tomatoworld koos in overleg met Orance – Grow Light Architects het R80-spectrum met 10% groen om de energie-efficiëntie te optimaliseren en natuurlijk licht te bieden voor een betere zichtbaarheid van het gewas, ter ondersteuning van onderzoek met camera's, sensoren en robots.

Het helioCORE draadloze systeem zal Tomatoworld in staat stellen hun LED-lampen draadloos te bedienen, waardoor de installatiekosten en het energieverbruik worden verlaagd. Dit systeem maakt aangepaste verlichtingszones, individuele armatuurbediening en integratie met lokale weersvoorspellingen mogelijk voor optimaal energiebeheer. Deze driejarige samenwerking omvat veldtesten om de kasactiviteiten te optimaliseren. Initiatieven zijn onder meer het verbeteren van de lichtverdeling in hogedraadgewassen, het gebruik van biosensoren om het energieverbruik te monitoren en te optimaliseren, en het aanpassen van de lichtinstellingen op basis van realtime weersvoorspellingen en energieprijzen.

Bonny Heeren, CEO van Heliospectra, en Aart van den Bos, interim-directeur van Tomatoworld, spraken hun enthousiasme uit over de samenwerking en benadrukten hun gedeelde visie op duurzaamheid en innovatie in de glastuinbouw. Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door een bijdrage uit het Nationaal Groeifonds programma NXTGEN Hightech.

Bron:

Deel artikel