'Goede bloemenprijzen ondanks warmere weer'

'Goede bloemenprijzen ondanks warmere weer'

Ondanks het warme weer bleven de bloemenprijzen goed, al hadden sommige plantensoorten het wel lastig, concludeert veilingmeester planten Erik Boland van Royal FloraHolland. In een column geeft hij een inkijkje in de vele bedrijfsbezoeken die de veilingmeesters doen. Leerzaam voor zowel kweker áls veilingmeester.

Normaal gesproken dalen de prijzen sterk als het warm weer wordt. “Vrouwen en mannen bloot, handel in de goot” zeggen we dan. De consument gaat dan liever naar het strand of geeft zijn geld uit aan een ijsje. Maar afgelopen periode bleven de prijzen ondanks het warme weer - vooral bij de bloemen – gewoon goed. Maar waarom bleven de prijzen eigenlijk goed voor de tijd van het jaar? De buitenteelten zijn later dan normaal, en deels verregend. Maar ook uit Afrika komt veel minder aanvoer naar de klok. Hierdoor is het aanbod mooi in evenwicht met de vraag.

De planten hadden het wel lastig en bepaalde producten kwamen zwaar onder druk te staan op de klokken. Kalanchoë, Hibiscus en Begonia’s werden nog wel redelijk tot goed verkocht.

Welke prijzen zal de zomer ons brengen?
De zomerperiode is van start gegaan met minder vraag. Toch verwachten we bij de bloemen wel een redelijke zomer qua prijsvorming door een lagere aanvoer. Maar zeker weten doen we dat natuurlijk nooit. Bij planten is het lastiger en verwachten we dat de prijzen meer onder druk komen te staan. Het is dan wachten tot de meeste mensen vanaf week 33 weer terugkomen van vakantie en de vraag weer aan trekt. Samen met kwekers blijven we kijken hoe ze de beste prijs uit de markt kunnen halen.

Bedrijfsbezoek: samen vooruitgaan
Als veilingmeesters bezoeken we regelmatig bedrijven en bespreken daar alles wat relevant is. We geven tips over het veilen, zoals op welke dagen de beste prijzen te verwachten zijn en waar je op moet letten bij het maken van klokfoto’s. Ook kijken we samen hoe de presentatie en veilvolgorde van de producten beter kan en geven we tips voor gratis reclame.

Maar we luisteren ook naar het verhaal en de ontwikkelingen bij de kweker. Laatst was ik bij een potrozenkweker die een nieuwe machine heeft laten ontwikkelen om stekken te steken voor zijn potrozen. Hierdoor hoeft het product niet naar Polen en terug, maar kan het in Nederland blijven. Dit bespaart transportkosten, zorgt voor betere stekken en er zijn minder mensen nodig. Voor ons is dit soort informatie leuk en leerzaam.

Wat werken we toch in een geweldige sector!

Bron: Royal FloraHolland

Deel artikel