'Met Floriday maken we hele keten efficiënter'

'Met Floriday maken we hele keten efficiënter'

"Onze wereld is al behoorlijk digitaal. Op basis van gesprekken die ik voer met collega’s in andere sectoren durf ik wel te stellen dat de sierteelt behoort tot de koplopers op het gebied van digitalisering. Dat is niet iets wat ons is overkomen, want we zitten immers zelf aan de knoppen", zegt André van der Linden, CIO bij Royal FloraHolland in een column.

Kopen op afstand (KOA) heeft indertijd een snelle vlucht genomen, mede door de beschikbaarheid van hoge kwaliteit telecomverbindingen en is vervolgens de standaard geworden. Met de introductie van Floriday op de Trade Fair in 2017 stapte de sierteelt eigenlijk pas écht het digitale tijdperk in. Het Floriday van toen leek in de verste verte niet op het Floriday van nu. Hetzelfde kan gezegd worden over onze coöperatie. Royal FloraHolland is getransformeerd van een traditioneel veilbedrijf naar een platform coöperatie die ook veilt.

Afronding fusie
Er is binnen Royal FloraHolland de afgelopen jaren hard gebouwd aan een uniforme IT-infrastructuur, gebaseerd op moderne technologie standaarden. We nemen afscheid van alle oude IT die nog op de verschillende locaties gebruikt wordt. Daarmee ronden we de fusie uit 2008 op IT-gebied feitelijk af. Over circa twee jaar staat er een hypermoderne infrastructuur, waar kwekers en kopers, groot en klein, heel eenvoudig op kunnen aansluiten. Wij combineren een digitaal platform met een logistiek platform. Op ons digitale platform komen alle functies van de coöperatie samen: de transactiekant (klok en direct), logistieke diensten en financiële afwikkeling.

Lees hier de hele column

Bron: Royal FloraHolland

Deel artikel