'Reputatie sector vraagt voortdurende aandacht'

'Reputatie sector vraagt voortdurende aandacht'

In een nieuwe reeks columns geeft Royal FloraHolland het woord aan CEO Steven van Schilfgaarde. Eens in de vier weken geeft hij zijn blik op de afgelopen periode. Deze keer vertelt hij meer over de prijsvorming van de afgelopen weken, de reputatie van de sierteelt en nog veel meer.

De afgelopen weken werden gekenmerkt door heel goede prijsvorming van bloemen, met de kanttekening dat de aanvoer van rozen en een aantal andere producten flink lager was dan vorig jaar. Het weer in Afrika speelde de Roos duidelijk parten. De prijsvorming van planten bleef teleurstellend achter en dat ging gepaard met tegenvallende omzet op de klok. De afname van het volume was overall hoger dan het gemiddelde in de maanden ervoor. Ik hoop dat de aanvoer van planten zich in de rest van het jaar herstelt. Hetzelfde geldt voor achterblijvende bloem variëteiten.

Reputatie sierteelt
Goede prijsvorming betekent dat er nog altijd veel vraag is naar onze producten. Maar de reputatie van de sierteelt vraagt voortdurende aandacht. Gerichte sectorcommunicatie is nodig om positieve beeldvorming te voeden en weerbaar te zijn in geval van negatieve berichtgeving. Recente aandacht in de media voor lozing van verboden middelen op het oppervlaktewater en inzet van arbeidsmigranten met vervalste papieren laten zien hoe kwetsbaar we zijn. Zowel binnen de glastuinbouw als binnen de sierteelt werken we nauw samen met alle betrokken sectororganisaties. Zo had ik een constructief kennismakingsgesprek met de nieuwe voorzitter van de KAVB. De buitenwereld kijkt naar ons als sierteelt of glastuinbouw en heeft geen boodschap aan hoe wij georganiseerd zijn. Daarom moeten we de gelederen gesloten houden en met elkaar optrekken en elkaar versterken.

Lees de hele column

Bron: Royal FloraHolland

Deel artikel



Meest gelezen