'Sterkere verkooppositie'

'Sterkere verkooppositie'

Extra handjes bij het verkoopteam, een frisse blik op sales of goede ideeën van iemand met jaren ervaring. Zomaar wat redenen om in zee te gaan met de salesmanagers van Royal FloraHolland, zo geeft de veiling aan. Arthur Zwinkels, is er één van en vertelt meer over deze dienst. "Onze hoofdtaak? Ontzorgen op sales. Het einddoel? Een sterkere verkooppositie."

Het is al jaren mogelijk: een salesmanager inhuren van Royal FloraHolland. De focus op het product kan in het gedrang komen door de aandacht die de sales opeist. Via de dienst Salesmanagement word je ontlast, bijvoorbeeld als ondersteuning bij de afzet van uw bloemen, planten en boomkwekerij producten of om eindelijk eens plannen te ontwikkelen die het bedrijf naar een hoger niveau brengen.

Arthur Zwinkels: "Mijn collega's en ik helpen kwekers bij de dagelijkse uitvoering van de verkoopstrategie en geven advies. Dat kan beginnen bij platte verkoop, oftewel de producten aanbieden aan klanten zowel fysiek als via Floriday. Maar we adviseren ook de directie van grote bedrijven als het gaat om sales, marketing en assortiment. Dit laatste moet wel aantrekkelijk blijven voor de focus klanten natuurlijk. Het begint met wat er uit de kas komt. Kwaliteit moet goed zijn! Begeleiding van de kas tot wat er in de winkel te koop is, over dat hele traject kunnen we advies geven. Verkoopkansen ontdekken en deze verzilveren. Eigenlijk fungeren wij als het verlengstuk van een bedrijf en werken aan het realiseren van hun doelen. We zitten zó diep in de materie. Het is meedenken, meewerken, meehelpen en tips geven. Samen versterken we de verkoopstrategie van het bedrijf."

Bedrijf opnieuw in de markt zetten
Als salesmanager helpt Zwinkels met de opbouw van de sales afdeling. Regelmatig heeft hij te maken met bedrijfsopvolging: de jongere generatie die het bedrijf van hun ouders overnemen. "Bij een kweker die al in transitie was, ben ik ooit begonnen het bedrijf opnieuw sterk in de markt te zetten. De kwaliteit was al in orde, de klanten wisten dit nog niet. Ik heb het stuk sales / accountmanagement opgepakt. Klanten binden aan het bedrijf, luisteren naar wat goed gaat en wat beter kan. Daarna ben ik me gaan focussen op de groothandel, of bij een andere klant super leuke concepten in de markt zetten richting retail. Het is echt heel divers. En dat is het leuke. We zijn echt onderdeel van het bedrijf. Je voelt je echt betrokken. Samen werken we een verkoopstrategie uit, altijd vanuit data. Daarna maken we een salesplan en stellen we doelen. Dan volgt de uitvoering. Dat kan door mij persoonlijk gebeuren of door het verkoopteam van de kweker, dat team begeleiden we dan weer. Dat verschilt per bedrijf."

Brede commerciële ervaringen
Geen dag is hetzelfde, vertelt Zwinkels. Ooit was hij zelf kweker. Maar: "Sales vond ik leuker dan de teelt." Nadat hij zijn bedrijf verkocht had, keek hij jarenlang via Royal FloraHolland in de keuken bij exporteurs als bemiddelaar, later werd hij salesmanager. Die brede commerciële kennis en ervaringen kan hij nu doorgeven aan de kwekers bij wie hij tijdelijk aan de slag gaat. "Op dit moment werk ik voor drie afzonderlijke bedrijven die respectievelijk gerbera's, groene kamerplanten en tros chrysanten kweken. In de praktijk lopen de opdrachten allemaal door elkaar heen. Vaak kan ik echter afspraken combineren." Waar hij bij het ene bedrijf meedraait in het verkoopteam, geeft hij bij een ander bedrijf advies aan de directie "Die afwisseling maakt het leuk, boeiend en zorgt voor veel ervaring op diverse vlakken binnen een kwekerij. Je staat op beurzen in binnen- en buitenland, zit met exporteurs en hun klanten om tafel, het is allemaal superflexibel. Ik hou wel van wat dynamiek."

Toegevoegde waarde
"Onze rol is vaak wat vrijer en daardoor kunnen we pionieren. Omdat wij niet zijn gebonden aan het dagelijkse werk op kantoor van de kwekerij hebben wij echt tijd om de diepte in te gaan. Om te kijken naar de dagelijkse gang van zaken en daarop nieuwe plannen te ontwikkelen. Er valt altijd wel iets te verbeteren op gebied van sales, accountmanagement of in de processen op de kwekerij waardoor wij van toegevoegde waarde zijn."

Volgens Zwinkels is deze dienst interessant voor bedrijven die naar de toekomst kijken en willen ontwikkelen en groeien. Met ons grote netwerk bouwen wij daar graag aan mee. Onze ambitie is om de bedrijfsresultaten te laten groeien en samen met de kweker de beste verkoopstrategie voor zijn bedrijf uit te stippelen.

Bron: Goedemorgen

Deel artikel