‘Alles draait bij ons om planning’
Geplaatst op 21 december 2023
Martin Meuldijk is inkoopadviseur op de afdeling Teeltwisseling bij Royal Brinkman. Voor die tijd werkte hij onder meer dertien jaar bij andere tuinbouwleveranciers en in de verkoop bij The Greenery.
“In mijn huidige adviesrol begeef ik me tussen onze toeleveranciers, de webshop en onze klanten. Samen met onze accountmanagers ga ik bij telers langs om hun wensen te bespreken. Om te zorgen dat alle glastuinbouwbedrijven op tijd alles in huis hebben, is op tijd bespreken, inventariseren, bestellen en dus planning heel belangrijk.”
Royal Brinkman exporteert benodigdheden voor de glastuinbouw over de hele wereld, ondertussen bestaat een derde van het personeel uit medewerkers in het buitenland, weet Meuldijk. Anderzijds importeert het bedrijf haar materialen ook uit vele landen in de wereld. “Bij ons komt dus de hele wereld samen, dat is ook onze kracht. Al is dat niet letterlijk. De meeste voorraden staan bij leveranciers, en de kunst is om de materialen zo snel en direct mogelijk op de tuin te krijgen. Er wordt steeds meer direct verladen.” Niettemin is het bij Royal Brinkman in ’s-Gravenzande ook nog altijd een komen en gaan van bestellingen. “Dagelijks lossen hier wel 150 vrachtwagens, dan heb je een beeld!”
Planning
Dat vraagt vooral heel goede interne planning en goede communicatie tussen Royal Brinkman, de leveranciers en de telers. “Ook telers moeten goed vooruitplannen. Op tijd bestellen, ver voordat je de teelt gaat wisselen is cruciaal. Dat beseft nog niet elk tuinbouwbedrijf. Ze zijn in de minderheid, maar sommige Nederlandse telers denken nog dat wij een soort supermarkt zijn waar alles op de plank ligt en dat je hier altijd kunt aankloppen”, aldus Meuldijk. Telers die op het laatste moment een artikel missen kunnen dan misgrijpen, geeft hij aan. “Zestig procent van onze artikelen wordt immers rechtstreeks bij onze leveranciers vandaan geleverd en komen nooit hier in het magazijn. De meeste bedrijven zien dat wel en juist ook de grote buitenlandse afnemers zijn gewend lang van tevoren te bestellen”, vertelt hij. Juist buitenlandse bedrijven zijn daar heel bewust mee bezig. “Zij hebben geen toeleveranciers in de buurt, zij willen absoluut kunnen rekenen op kwaliteitsproducten en leggen dit graag lang van tevoren vast.”
Van haken tot loopfolie
De klanten van Royal Brinkman zijn gewend om te bestellen in de webshop, waarin de toeleverancier duizenden artikelen op overzichtelijke wijze aanbiedt. Onder het kopje ‘Teeltwisseling’ betreft dit onder meer loopfolies, AC-folie, verduisteringsdoeken, hogedraadhaken, touw, clips- en trosbeugels en natuurlijk substraatmatten. En dat alles in vele maten en sorteringen. Zelf is Meuldijk met zijn team al bezig om de materialen bij zijn leveranciers vast te leggen voor volgend jaar. “Deze maand worden in veel Nederlandse kassen de nieuwe groenteplanten uitgeleverd, maar wij zijn alweer bezig met de teeltwisseling van volgend jaar. Wij willen graag zeker zijn dat we dan onze klanten zo goed mogelijk kunnen bedienen.”
Meer nieuws