Vraag naar chrysantenstek uit Afrika loopt op
Geplaatst op 24 april 2020
In veel Afrikaanse landen gelden vanwege verlengde lockdowns reisbeperkingen voor burgers. Woonwerkverkeer is daardoor onmogelijk voor werknemers van stekfarms. Hoewel de tuinbouw er is aangemerkt als essentiële sector gelden er omtrent reisbeperkingen namelijk geen uitzonderingen voor farmmedewerkers.
Luchtvrachttarieven
Een ander probleem waarmee stekproducenten kampen, zijn de luchtvrachttarieven, die sinds de uitbraak van de coronacrisis fors gestegen zijn. De verwachting onder luchtvrachtexpediteurs is dat deze situatie voor langere tijd zal aanhouden. Pas als er weer meer passagiersvliegtuigen actief worden, is herstel van het prijsniveau te verwachten.
Ondanks alle perikelen blijft er stek uit Afrikaanse landen naar Nederland komen, maar vaak gebeurt dat met vertraging of via een omweg. Zo is de aanvoer vanuit Kenia momenteel problematisch en moeten producten via buurlanden Ethiopië of Tanzania naar Europa komen. Ook de aanvoer van stek en weefselkweekmateriaal uit Aziatische landen als Thailand en Taiwan verloopt trager dan normaal en met omwegen. Uitgangsmateriaal uit India is slechts moeizaam naar Europa te krijgen door het ontbreken van directe vluchten. Op aandringen van de taskforce onderzoekt de Landbouwraad in India in hoeverre daar lokaal oplossingen voor zijn te vinden.
Mondkapjes
Daarnaast is de taskforce nagegaan of uitgangsmateriaal vanuit Afrika en Azië ook op de stoelen van lege passagiersvliegtuigen kan worden vervoerd. In de praktijk is die optie echter voorbehouden aan het transport van medische hulpgoederen (zoals mondkapjes).
Bron: Glastuinbouw Nederland
Meer nieuws