Zero Waste Flowers bij Parfum Flower Company
Geplaatst op 17 augustus 2020
Bruiloften werden massaal gecanceld en niemand mocht meer samenkomen in groepen, dus vrijwel alle evenementen waren ook van de baan. ''Maar daar valt niet de volledige omzetdaling aan te wijten,'' zegt Wouter de Vries, managing director van Parfum Flower Company. ''Door de strenge, maar noodzakelijke lockdownmaatregelen kwam de toelevering ook stil te liggen. Het verminderde vliegverkeer vanuit bijvoorbeeld Zuid-Amerika en Afrika - waar het gros van onze rozen worden geteeld - naar Nederland zorgde voor enorme vertraging van onze zendingen.''
De Vries geeft aan dat men wel zendingen heeft kunnen ontvangen tegen hogere tarieven, maar doordat veel van de vluchten alsnog met vertraging kampten kwamen veel rozen aan met kwaliteitsproblemen en moesten deze worden vernietigd. ''Naast het verlies van de omzet, werden we dubbel geraakt door de hogere tarieven en deze extra verliezen.''
Parfum Flower Company prijst zich gelukkig onderdeel te zijn van Dutch Flower Group (DFG). De bedrijven binnen deze familie trekken samen op, nu nog sterker in de huidige situatie. Dankzij intensief contact tussen de bedrijven binnen Dutch Flower Group en de bereidheid om elkaar te ondersteunen konden de eerste klappen worden opgevangen. De Vries: "Ik hoop in de toekomst eenzelfde soort support terug te kunnen geven aan de zusterbedrijven, ben zeer dankbaar voor deze samenwerking".
De laatste aantal weken is er bij Parfum Flower Company weer een stijging te zien in de verkoop. Dit wordt mede veroorzaakt door de lokale seizoensproducten uit onder meer Nederland en Duitsland die nu weer volop beschikbaar komen. ''Deze versterking met lokale kwekers helpt ons enorm door deze bijzondere situatie heen.''
''We hebben ons assortiment flink uitgebreid. Maar daarnaast is het ook heel fijn om een deel van ons assortiment dichtbij te kunnen kopen. Zo hebben we altijd een voorraad van geurende rozen en tuinrozen en kunnen wij, bij bijvoorbeeld vertraging van internationale zendingen, onze klanten inmiddels prachtige alternatieven aanbieden'', geeft Wouter de Vries aan.
Ook de buitenlandse productie en toelevering komt geleidelijk weer op gang en ontvangt men wekelijks weer zendingen van de vaste productiepartners uit Zuid-Amerika en Kenia. ''Het is van cruciaal belang dat we de supply chain weer in een vaste flow krijgen,'' benadrukt De Vries. ''We kiezen er bewust voor om hier in te blijven investeren,'' zegt hij. ''Als wij dit niet zouden doen, zullen veel mensen hun baan kwijtraken. In landen zoals Kenia is er namelijk geen sociaal vangnet zoals wij dit kennen van de overheid en komen mensen op straat te leven. Zelfs met een productieverlies van 90% heeft onze productiepartner in Kenia niemand nog hoeven te ontslaan. Best uitzonderlijk, al zeg ik het zelf.''
De kwekerij in kwestie, genaamd Tambuzi, heeft grote ontslagen weten te vermijden door alle werknemers halve dagen te laten werken. Ook roteren ze met alle mensen één week onbetaald verlof. Het is voor niemand de meest ideale oplossing, maar Tambuzi voelt zich verantwoordelijk voor haar werknemers en de lokale community en doet er alles aan deze te onderhouden. Een bijzonder voorbeeld hierbij is een gedeelte van het areaal rozenplanten dat nu ruimte heeft gemaakt voor het kweken van groente, om de lokale omgeving te kunnen ondersteunen in deze bijzonder zware periode.
''Het is roeien met de riemen die je hebt, maar de COVID-19 crisis heeft ons ook een aantal nieuwe dingen gebracht,'' gaat hij verder. ''Zo zijn we begonnen met het drogen van onze rozen.'' Parfum Flower Company heeft te maken met sterk wisselende seizoenen. Met name in de winter daalt de verkoop sterk, maar de productie van onze kwekerijen niet, waardoor overschotten ontstaan. ''We vonden het zo zonde dat we jaar op jaar zoveel mooie producten weg moesten gooien dat we deze in eerste aanleg kleinschalig zijn gaan drogen, puur om de klant wat extra's te kunnen bieden en om vernietiging te voorkomen.'' Mede dankzij de situatie vanaf maart dit jaar, is dit project in een stroomversnelling gekomen en zijn de droogbloemen verder de markt ingegaan onder de merknaam Zero Waste Flowers. Zero Waste Flowers werkt op zijn beurt weer samen met importeurs en exporteurs binnen de veilinglocaties van Royal FloraHolland en heeft inmiddels een uitgebreid assortiment aan rozen, pioenen, proteas, en vele andere soorten die bijdragen aan duurzaam ondernemen en verspilling binnen de sierteeltsector tegengaan. ''Het is vanuit ons een innovatieve bijdrage aan een betere wereld, die geboren is uit deze situatie.'' aldus De Vries.
Bron: Goedemorgen
Meer nieuws