'Bloemisten hebben goud in handen'

'Bloemisten hebben goud in handen'

Op dinsdag 18 maart spijkerden 300 bloemisten hun kennis bij tijdens een bijeenkomst bij Plantion. ’s Middags werd deelgenomen aan het ondernemerscongres ‘Verbeter je verdienmodel’. ’s Avonds waren er praktische workshops rond hetzelfde thema. Na een aantal sprekers over financieel getinte onderwerpen pakte slotspreekster Chantal Riedeman de zaal in met een interactieve sessie. Volgens haar hebben bloemisten goud in handen. “Want bloemen en planten, daar worden mensen echt gelukkig van!”

Presentator van het congres Bram Rijkers (VBW) schetste allereerst voor welke uitdagingen bloemisten zoal staan. De online bestedingen door consumenten gaan richting 10 procent van het totaal. Klanten kijken steeds kritischer naar productie en herkomst van bloemen en planten. En de concurrentie is moordend. “Dus wat kunnen we doen om rendement te ontwikkelen?”

Onder de titel ‘Baas over de omzet’ spoorde Daniël Pinkse (Royal FloraHolland) bloemisten aan tot het maken van een jaarplan en het gebruik van een digitale kassa. “Met een slimme kassa zie je van dag tot dag wat goed loopt en wat niet. Je weet ook hoeveel boeketten je op maat maakt en wat dat oplevert. De toegevoegde waarde van een bloemist zit niet per definitie in maatwerk. Het kan ook een mooi kant-en-klaar boeket en een goed verkoopgesprek zijn. Dat kost minder tijd en levert meer op.”

In het verlengde van Daniël Pinkse liet Francesco de Haan (Flow Accountants) zien hoe je door slimmer te werken meer omzet kunt draaien. Wanneer nieuwe generaties koopgemak willen en duurzaamheid belangrijk vinden, is het verstandig om daarin mee te gaan. Kostenstijging te lijf gaan door marges te verhogen vindt hij een slecht idee: dan vlucht de consument voor een bloemetje naar de supermarkt. “Houd de prijzen zo stabiel mogelijk, zet meer in op onderscheidende kant-en-klare boeketten en maak het de klant gemakkelijk!”

Albert Haveman demonstreerde hoe bloemisten met Floral Profit al in de voorcalculatie grip houden op hun marge, op productniveau en op het totaal. Door via deze app actief te sturen op marge genereert een bloemist op jaarbasis al snel vele duizenden euro’s extra winst. De tool is makkelijk in gebruik, zo liet hij zien. Een bloemist kan direct na zijn inkoop razendsnel een prijslijst maken en doorgeven aan de winkelmedewerkers.

“Kunnen we geld vragen voor een mooie verpakking?”, vroeg bloemiste Tessa Blanken (Bloom beej Tess) aan de zaal. Zelf zet zij een mooie verpakking in om zich te onderscheiden met een uniek product. De kosten voor bijvoorbeeld een mooi lint en een kaartje neemt zij standaard mee in haar verkoopprijzen en dat loont. “Qua prijzen kunnen wij niet op tegen de supermarkt naast ons, maar toch geven veel mensen liever een boeket van ons cadeau.” Haar aanpak is onderdeel van een totaal winkelconcept met kaarsen, muziek en een mooie inrichting. Die beleving deelt zij ook actief via social media.

Chris Martens (Smithers-Oasis) sprak over de duurzame ambitie van zijn bedrijf die al in 2014 begon met de komst van een inmiddels complete lijn bio-based steekschuim. Hij presenteerde vervolgens de nieuwste innovatie van Smithers-Oasis: het volledig plantaardige OASIS® Renewal™ Floral Foam dat binnen enkele maanden in de handel zal komen. Volgens Martens is deze innovatie niet het eindstation maar slechts een mooie volgende stap in de duurzaamheidsreis van het bedrijf.

Nadat Bram Rijkers had verteld dat leden van VBW hun ledencontributie van 2025 kunnen inzetten voor een persoonlijk ondernemersbudget nam Chantal Riedeman (Business Blijmakers) het slotakkoord voor haar rekening. Met de nodige humor gaf zij aan ‘nul verstand’ te hebben van bloemen en planten, maar wel alles te weten over klanten blij maken, verkoop en klantbeleving. Volgens haar is de essentie van groei simpelweg: goed voor je klanten zorgen! Want blije klanten zorgen gemiddeld voor 28 procent omzetgroei. “Dat is dus een dikke vette kans voor de bloemist. Jullie hebben goud in handen, want mensen worden echt gelukkig van bloemen en planten!” Om het hart van een klant te veroveren zijn volgens haar drie principes heilig: maak oogcontact en toon interesse, neem keuzestress weg met een overzichtelijk assortiment (‘less is more’) en bovenal: maak het leuk!

De bijeenkomst met een ondernemerscongres en aansluitend workshops, demonstraties en stands werd gezamenlijk georganiseerd door Plantion, VBW, Smithers-Oasis en Groothandelscentrum Plantion.

Bron:

Deel artikel